یک دوره آیلتس کامل ،که بازدهی مورد نظر داوطلب آیلتس را دارد ۴ مرحله دارد :

 

۱-دوره Pre-IELTS :که طی آن گرامر ها و لغات کلیدی و اصلی که برای جمله سازی درSpeaking وWriting و درک مطلب در Listening و Reading نیاز است ،و همچنین توانایی  گفتن یک منظور ثابت با جمله بندی های مختلف وشناسایی مدل های مختلف  بیان شدن یک مفهوم،که درهر چهار skill ،مهارت کلیدی و نمره آوری است ،تدریس میشود! که هیچ کدام از این موارد راشاگرد نمیتواند با Self-Study و تمرین شخصی آموزش ببیند و حتما باید استاد متخصص آیلتس در درجه اول تشخیص دهد که این موارد چه ها هستند ،چون در هیچ کتاب آیلتس و عمومی ای به طور منسجم وجود ندارد ،و اگر هم باشد کاملا تخصصی و به انگلیسی است، وبه شدت  احتمال غلط فهمیده شدن و گیج شدن وجود دارد ،و همچنین خطراین که زبان اموز با تمرین فرم غلط آن را ذهن خود تثبیت کند ،که در آن صورت اصلاح آن و جا انداختن  فرم درست در حد غیرممکن شدن سخت خواهد شد !و در درجه دوم باید به سبک اصولی تدریس شود ،و کاربرد آن در جهت نمره اوری آیلتس توضیح داده شود که شاگرد بداند باید کجا و چطور از ان استفاده کند!

 

۲-دوره تکنیک و استراتژی :که در آنها فرمت های خاص آزمون آیلتس،تکنیک ها،مراحل، مهارت هاو استرتژی های  لازمه برای رسیدن به جواب درست در Listening , Reading،وقوانین،فرم ها ،و استراتژی هایی که باید در Speaking و Writing رعایت شوند به داوطلب اموخته میشوند !این مرحله نیز باید حتما توسط استاد متخصص و با تجربه به درستی و با روش اصولی و مرحله به مرحله تدریس شود ،و جزئیات تعیین کننده در نمره آوری  را به زبان اموز بیاموزد!

 

۳-مرحله سوم معرفی منابع برای تمرین و تکلیف در منزل ، آموزش شیوه کار کردن با آن منابع در جهت مهارت سازی مفید و دریافت بیشترین بازدهی،و اطمینان حاصل کردن از اینکه شاگرد روش درست تمرین کردن را آموخته و طی آن پیش میرود!که این نیز وظیفه و کار تخصصی استاد است و سرخود عمل کردن شاگرد ،عواقب خوشایندی نخواهد داشت !

 

۴-مرحله آخر مرحله ای است که داوطلب تمامی مطالب پایه ، زیر ساختی و تئوری را آموخته و حال وقت تمرین و رفع اشکال و Master  کردن (مهارت پیدا کردن )در آن skill ها و مطالب است ،که خود به دو دسته تقسیم میشود :

 

Listening , Reading -A که بعد از اینکه استاد اطمینان حاصل کند که زبان اموز شیوه درست تمرین کردن را آموخته ،دیگر نیازی به انجام تکالیف این دو قسمت سر کلاس و درحضورمعلم نیست و فقط استاد سوال های شاگرد را جواب میدهد و هر دوهفته تا یک ماه یک بار با برگذاری آزمون آزمایشی  پیش روی درست و سرعت مهارت اندوزی شاگرد را چک میکند!

B- قسمت های Speaking و Writing که باز خود دو قسمت دارد :یک قسمت ایده پردازیComing up with main ideas))،که یعنی اصلا در جواب چنین سوالی چه باید و میتوان گفت و یا نوشت ،که شاگرد به این ایده ها خود فکرمیکند ،ونمونه جواب میخواند (مقاله ۱)،و قسمت دوم که گفتن و نوشتن درست این ایده هاست که شاگرد در منزل روی آن تمرین میکند و استاد سر کلاس انها را غلط گیری کرده و مطالب لازمه را می اموزد!که قسمت ایده پردازی و تمرین روی جواب سوال باید در منزل انجام شود که وقت گران قیمت کلاس روی زمان فکر کردن شاگرد هدر نرود،و فقط برای قسمت رفع اشکال ،تکرار مواردی که به تکرار برای درونی شدن نیاز دارند ،و توضیح مطالبی که شاگرد نمیداند وقت گذاشته میشود !